اخبار و مصاحبه
شماره : 29398
۱۰:۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی است

صدرا با بیان اینکه ایران در مسیر پیشرفت همه‌جانبه است تاکید کرد که مردم ما پای کار هستند و قطعا حل مشکلات اقتصادی کشور نیاز به کنترل و برنامه‌ریزی دارد.

 

به گزارش خبرنگار ، نشست علمی «رشد و پیشرفت همه جانبه با تاکید بر رشد علمی، اخلاقی، سیاسی و فرهنگی» از سلسله نشست های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در سالن امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

دکتر علیرضا صدرا عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این نشست با بیان این که در آینده نزدیک به امید خدا شاهد پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی در کشور خواهیم بود، اظهار داشت: ما باید با تلاش در مسیر تحقق آرمان های امام راحل در مورد انقلاب اسلامی به همان حدی که باید برسیم دست پیدا کنیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی و نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران یک پیشینه و یک پشتوانه ای دارد و در پیش روی خود چشم انداز و چالش می‌ بیند ولی مساله مهم آن است که سه عنصر مکتب اسلام، امت ایران و امامت امام راحل موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

صدرا بیان کرد: به عنوان مثال نواندیشی دینی در کشور مصر قوی است، مردم هم انقلابی هستند ولی چون از امام و پیشوا و رهبر بی نصیب بودند نتوانستند به نتیجه خوبی برسند، یا اگر به عقب تر برگردیم در زمان امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت(ع) برای حکومت اسلامی، عنصر امت وجود نداشت.

وی با اشاره به این که مکتب مدنی دینی اسلامی پشتوانه و پیشینه انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: ساختار جمهوری اسلامی هم از یک ساختار استبدادی سلطنت مطلق به جمهوریت و اسلامیت و ولایت فقیه تغییر شکل پیدا کرد و در حقیقت همان عناصر سه گانه ایرانیت، اسلامیت و امامت با هم ترکیب شده اند.

این استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما یک جمهوری مشروطه در برابر جمهوری های مطلقه هستیم یعنی ما یک جمهوری معتدله داریم که نوع کمال یافته جمهوری مطلقه است و این تجربه هم برای ایران و هم برای اسلام یک تجربه نوین بود.

وی با تاکید بر این که «روسو» در غرب به پدر جمهوریت معروف است، خاطرنشان کرد: او می‌ گوید پیامبر گرامی اسلام(ص) نظرات صحیحی داشت و توانست شرع و عرف را ترکیب کند و اصلا همان جمهوریتی که ما می‌ گوییم را پیامبر مسلمانان جاری کرد.

صدرا ابراز داشت: دفاع مقدس نیز در حقیقت یک جنگ جهانی سومی بود که بر ما تحمیل کردند تا همین جمهوریت را زیر سؤال ببرند و آن را خراب کنند ولی به سبب مدلی که جمهوری اسلامی داشت توانستیم با مردم سالاری و بسیج در همین جنگ به موفقیت برسیم، به همین جهت امام راحل تاکید داشت که اگر مردم به جبهه نروند دولت به توفیقی نمی رسد و از آن طرف حضور بدون نظم مردم بدون سپاه و ارتش هم موجب در هم ریختگی نظام می‌ شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی، مردم و دولت را در کنار هم می‌ بیند، به همین خاطر دیدیم در جریان جنگ عراق وقتی مردم وارد شدند توانستند بر داعش پیروز شوند؛ امروز هم دشمنان ما لشکر و امکانات زیادی دارند و می‌ دانند که می‌ توانند وارد جنگ با ما بشوند و به همین جهت تهدید می‌ کنند ولی به این دلیل که نمی دانند ما در داخل چه داریم، خروج از جنگ را مورد ابهام می‌ دانند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که ما از امکانات دشمن با خبریم، ابراز داشت: آنها قدرت ورود در جنگ با ما را دارند ولی نمی دانند که آیا می‌ توانند از این جنگ خارج بشوند یا خیر؟ چرا که آنها یک بار تجربه صدام را داشتند که گفت من سه روزه ایران را می‌ گیرم ولی هشت سال در باتلاق ایران گیر کرد.

وی عنوان کرد: حتی با اقتصادترین کشورهای جهان هم در هنگام جنگ، دولتی عمل می‌ کنند، ولی ما جنگ را هم مردمی اداره کردیم؛ از نظر اقتصادی هم طبق اعلام بانک جهانی گردش مالی کشور ایران 1440 میلیارد دلار است و در این قسمت جزء 20 کشور اول دنیا هستیم و آمار داده اند که سال 2021 ایران به اقتصاد پانزدهم دنیا تبدیل می‌ شود و گردش مالی آن افزایش زیادی پیدا خواهد کرد.

صدرا یادآور شد: بنابراین ما پیشرفت های زیادی داشتیم ولی هنوز نواقص داریم، در طول تاریخ ایران مردم هیچ تملکی نداشتند ولی امروز مردم در عرض دولت سهام دار هستند که شاید در ظاهر قضیه خوب نباشد ولی همین که مردم هم در کار هستند خوب است ولی باید کنترل شود.

وی با اشاره به این که با شعار و حرف هیچ مساله ای درست نمی شود، تصریح کرد: مملکت ما نیاز به برنامه و کار جدی دارد چراکه خیلی از اوقات برنامه داریم ولی کسی که پای کار باشد نداریم؛ امروز در کشور ما حاج قاسم های سلیمانی در امور فرهنگی و اقتصادی هم داریم که باید دیده شوند.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان ساخت: چرا وقتی همه قدرت های نظامی دنیا تصمیمی می‌ گیرند ولی در آن طرف تصمیم حاج قاسم سلیمانی اجرا می‌ شود، حال چرا در قضیه ارز و سکه تصمیمات ما اجرا نمی شود؟ چون در این عرصه ها هم نیاز به حاج قاسم هایی این چنینی داریم.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: در عرصه اخلاق و فرهنگ نیز کشور ما در طول این چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت های زیادی بوده است هرچند نمی توانیم منکر برخی ناکارآمدی ها در این عرصه باشیم ولی اطمینان داریم با همت مردم و مسؤولان و همدلی آنها این انقلاب روز به روز شاهد پیشرفت های چشمگیر تری خواهد بود./1330/ پ202/ب1

©2023 . All Rights Reserved